Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθεί να κινείται η ναυλαγορά ξηρού φορτίου απογοητεύοντας όσους πίστευαν ότι κατά τη διάρκεια του τετάρτου τριμήνου, φέτος, θα επέλθει η παραδοσιακή ανοδική αντίδραση.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθεί να κινείται η ναυλαγορά ξηρού φορτίου απογοητεύοντας όσους πίστευαν ότι κατά τη διάρκεια του τετάρτου τριμήνου, φέτος, θα επέλθει η παραδοσιακή ανοδική αντίδραση.
Οι τιμές των ναύλων για τα πλοία capes θα μπορούσαν να παραμείνουν στα τρέχοντα επίπεδα ή και ελαφρώς χαμηλότερα, καθώς οι όγκοι των φορτίων δεν «ταιριάζουν» με τον αριθμό των πλοίων που προσφέρονται για ναύλωση, σύμφωνα με διεθνείς ναυλομεσίτες. Κανείς δεν περίμενε ότι το τέταρτο τρίμηνο θα είναι τόσο κακό, δήλωσαν μεσίτες στη Σαγκάη, καθώς ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index, έχει χάσει από τις αρχές Οκτωβρίου 266 μονάδες (-29,9%), πέφτοντας από τις 888 στις 622 μονάδες χθες.
«Την περασμένη εβδομάδα πολλοί εκτιμούσαν ότι βρισκόμαστε στο χαμηλότερο σημείο της αγοράς των capes. Είμαστε κοντά, αλλά δεν το έχουμε πιάσει ακόμη», δήλωσε στο Reuters ναυλομεσίτης από την Απω Ανατολή. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τόσο την προηγούμενη Παρασκευή όσο και τη Δευτέρα ο δείκτης των capes έκλεισε έστω και οριακά θετικά, αν και χθες επανήλθε σε πτωτική πορεία. Αρνητικά, ωστόσο, εξακολουθούν να κινούνται οι άλλες κατηγορίες πλοίων, όπως τα panamax, καθώς και τα μικρότερου μεγέθους πλοία, όπως τα handymax.
Η κινεζική επιβράδυνση
Προφανώς η προσφορά πλοίων από τη μία πλευρά και η μείωση εισαγωγών πρώτων υλών από την Κίνα από την άλλη επηρεάζουν αρνητικά τη ναυλαγορά. Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις των τελωνειακών αρχών της Κίνας, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της χώρας μειώθηκαν κατά 12,3% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, στους 75,52 εκατ. τόνους.
Η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης στην Κίνα οδηγεί σε πτώση της ζήτησης βασικών προϊόντων, όπως το σιδηρομετάλλευμα και o άνθρακας. Τον Οκτώβριο οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος μειώθηκαν κατά 4,9% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, ενώ στο δεκάμηνο οι εισαγωγές έφθασαν σε 774,5 εκατ. τόνους, μειωμένες κατά 0,5% έναντι του διαστήματος Ιανουαρίου - Οκτωβρίου του 2014. Αντιστοίχως οι εισαγωγές άνθρακα τον Οκτώβριο ήταν μειωμένες κατά 21,4% σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα και 30,7% έναντι του Οκτώβριου του 2014. Στο δεκάμηνο οι εισαγωγές ανήλθαν σε 170,3 εκατ. τόνους μειωμένες κατά 29,9% σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Πιο μακροπρόθεσμα, η Rio Tinto ανακοίνωσε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας ότι αναμένει να δει μεγάλη αύξηση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα σε χώρες εκτός της Κίνας τα επόμενα χρόνια, με αποτέλεσμα η προβλεπόμενη παγκόσμια ζήτηση να φθάσει τα 3 δισ. τόνους έως το 2030, από 1,4 δισ. τόνους το 2015.
Αυξάνονται οι πτωχεύσεις
Η κατάσταση αυτή στη ναυλαγορά επηρεάζει και την πορεία των ναυτιλιακών εταιρειών με τις πτωχεύσεις να αυξάνουν. Σύμφωνα µε τη Fitch, μετά τις πρόσφατες πτωχεύσεις διαφόρων εταιρειών, όπως της νοτιοκορεάτικης Daeboo International, της ιαπωνικής Daiichi Chuo Kisen, της λιθουανικής κρατικής εταιρείας Lithuanian Shipping Company (LSC) και της κυπριακής Global Maritime Investment Cyprus Ltd, σίγουρα θα ακολουθήσουν και άλλες, ιδιαίτερα από μικρότερες εταιρείες, καθώς ο δανεισμός από τις τράπεζες έχει μειωθεί σημαντικά και μόνο ελάχιστες εταιρείες συνεχίζουν να έχουν πρόσβαση σε αυτόν.
«Το μόνο θετικό στοιχείο της αγοράς εντοπίζεται στην προσφορά (Supply) για το 2015, αλλά και στον χαμηλό αριθμό νέων παραγγελιών που μπήκαν κατά τη διάρκεια του έτους», αναφέρει ο Γιώργος Λογοθέτης του ναυλομεσιτικού οίκου G. Moundreas.
Αρνητικό ρεκόρ δεκαετίας
Καθώς η αγορά δεν αποδίδει τα αναμενόμενα, αρκετές εταιρείες κατόπιν συνεννόησης με τα ναυπηγεία, ήδη έχουν μπει στη λογική καθυστέρησης των παραδόσεων, έχοντας ως αποτέλεσμα για το σύνολο του έτους να πέσουν στο νερό περίπου 49 εκατ. τόνοι DWT, «επιβαρύνοντας» έτσι την αύξηση του στόλου κατά μόνο 2,5%, το χαμηλότερο ποσοστό της τελευταίας δεκαετίας.
Για τους πρώτους εννέα μήνες του έτους ο στόλος αυξήθηκε κατά 39,7 εκατ. τόνους DWT, αλλά η αύξηση αυτή αντισταθμίστηκε από 23,8 εκατ. τόνους DWT, περίπου 310 πλοία, που οδηγήθηκαν προς διάλυση, με αποτέλεσμα η καθαρή αύξηση του στόλου στο εννεάμηνο να κλείσει στο 2,1%.
Σε χαμηλά επίπεδα οι παραγγελίες
Ενα άλλο στοιχείο που αποδεικνύει την επιφυλακτικότητα αλλά και την απαισιοδοξία των εταιρειών για την αγορά είναι και το γεγονός ότι για το σύνολο των εννέα μηνών ο συνολικός αριθμός παραγγελιών σε πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου έφτασε μόνο σε 4,7 εκατ. τόνους DWT, όταν πριν από περίπου δύο χρόνια αυτός ο αριθμός των παραγγελιών τοποθετούνταν σε διάρκεια 16 ημερών.