Ανησυχητικά μηνύματα για το μέλλον της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα προκύπτουν από έρευνα της KAΠΑ Research, καθώς κατά ποσοστό 56,8% οι επιχειρηματίες του δείγματος θεωρούν ότι στα επόμενα δύο χρόνια το πιθανότερο είναι να επιλέξουν ενέργειες που ξεκινούν από τη συρρίκνωση και φτάνουν μέχρι το κλείσιμο της εταιρείας τους.
του Γιώργου Χατζηλίδη
Ανησυχητικά μηνύματα για το μέλλον της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα προκύπτουν από έρευνα της KAΠΑ Research, καθώς κατά ποσοστό 56,8% οι επιχειρηματίες του δείγματος θεωρούν ότι στα επόμενα δύο χρόνια το πιθανότερο είναι να επιλέξουν ενέργειες που ξεκινούν από τη συρρίκνωση και φτάνουν μέχρι το κλείσιμο της εταιρείας τους.
Συγκεκριμένα, σε ερώτηση πολλαπλής επιλογής, μόλις ένας στους τρεις επιχειρηματίες (το 35,8%) δήλωσε ότι προτίθεται σε βάθος διετίας να αναπτύξει την επιχείρησή του, όταν το 26,2% θεωρεί πιθανότερο ότι θα προχωρήσει σε συρρίκνωση της δραστηριότητας και απολύσεις, το 20,3% ότι θα βάλει λουκέτο, το 19,3% ότι θα μεταφέρει την έδρα στο εξωτερικό, το 10,7% ότι θα αλλάξει δραστηριότητα, το 15,3% ότι θα πουλήσει ή θα μεταβιβάσει την επιχείρησή του, το 8,9% ότι θα κηρύξει πτώχευση και το 8,6% ότι θα αναστείλει τη δραστηριότητα μέχρι να βελτιωθούν οι συνθήκες (ποσοστό 7,4% απάντησε είτε «άλλο» είτε επέλεξε να μην απαντήσει).
Τα παραπάνω αρνητικά ευρήματα της δημοσκόπησης, που διενεργήθηκε εν όψει του 9ου Πολυσυνεδρίου «Κa Business - Καινοτομία & Ανάπτυξη», το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 7 Νοεμβρίου, στη Θεσσαλονίκη, είναι απότοκα και της ραγδαίας επιδείνωσης του επιχειρηματικού κλίματος: Το 62,5% προβλέπει ότι την επόμενη χρονιά η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας θα είναι ακόμα χειρότερη σε σχέση με σήμερα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό της περσινής έρευνας ήταν 40,5%. Επίσης, το 68,1% δηλώνει «λίγο» ή «καθόλου» αισιόδοξο για το μέλλον της επιχείρησής του, έναντι 28,6% που δηλώνει «αρκετά» ή «πολύ» αισιόδοξο (δεν απάντησε το 3,3%).
Πάντως, όταν το δείγμα περιορίζεται σε νέους, φοιτητές και ανέργους, το 55,7% δηλώνει ενδιαφέρον για να αναπτύξει τη δική του επιχείρηση. Εξ αυτών, βέβαια, το 57,3% θεωρεί την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας ως μια λύση ανάγκης για την εξασφάλιση εισοδήματος, έναντι 41,3% που τη θεωρεί ως μια επένδυση σε μια ευκαιρία που δημιουργεί η κρίση (δεν απάντησε το 1,4%).