Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 02 Νοεμβρίου 2015 18:46

Τα τρία σενάρια πώλησης του νέου πακέτου μετοχών του ΔΑΑ

Στην αναθέρμανση του σχεδίου για την ιδιωτικοποίηση του μεριδίου του Ελληνικού Δημοσίου στο Διεθνές Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» προχωρεί το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Από την έντυπη έκδοση

ΦΑΝΗΣ ΖΩΗΣ
[email protected]

Στην αναθέρμανση του σχεδίου για την ιδιωτικοποίηση του μεριδίου του Ελληνικού Δημοσίου στο Διεθνές Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» προχωρεί το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Σύμφωνα με το σχέδιο ανάπτυξης των περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ, διερευνάται η μέθοδος ιδιωτικοποίησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που έχει μεταβιβαστεί στο Ταμείο, σε συνδυασμό με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 έτη, δηλαδή έως το 2046 (κανονικά εκπνέει το 2026).

Η διοίκηση του Ταμείου, όπως δήλωσε πρόσφατα και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, «βάζει σε προτεραιότητα» την πώληση του συγκεκριμένου ποσοστού. Σημειωτέον ότι το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί παράλληλα ποσοστό 25% από το μετοχικό κεφάλαιο του «Ελ. Βενιζέλος».

Σύμφωνα με το Ταμείο, η μέθοδος ιδιωτικοποίησης θα αποφασιστεί σύντομα και ήδη έχει εξεταστεί η πώληση μετοχών, καθώς και η είσοδος της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.

Υπενθυμίζεται ότι, στο παράρτημα του μνημονίου με τις εκκρεμότητες των ιδιωτικοποιήσεων, αναφερόταν πως εξετάζονται δύο λύσεις: η εισαγωγή των μετοχών της Αερολιμήν Αθηνών στο Χρηματιστήριο ή η πώληση του 30% μέσω πλειοδοτικής διαδικασίας.

Οι σύμβουλοι του Ταμείου, που είναι οι BNP και ΕΤΕ (οικονομικοί), οι δικηγορικές εταιρείες Ποταμίτης - Βεκρής και Clifford Chance (νομικοί) και η ICF International (ανεξάρτητος εκτιμητής για την επέκταση της σύμβασης), φαίνεται να έχουν εξετάσει τρεις εναλλακτικές προτάσεις, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ:

* Να προχωρήσει το Ταμείο πρώτα στην 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης που λήγει το 2026 και στη συνέχεια σε πώληση μετοχών (μέσω εισαγωγής σε χρηματιστήριο ή πλειοδοτικού διαγωνισμού).

* Να πωληθεί πρώτα το 30% (το υπόλοιπο 25% θα παραμείνει στο Δημόσιο) και στη συνέχεια να επεκταθεί η σύμβαση.

* Να προχωρήσει σε πλειοδοτικό διαγωνισμό με αυτόματη παράταση της σύμβασης μέχρι το 2046. Επιλογή όμως την οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, παλαιότερα είχαν απορρίψει οι υφιστάμενοι μέτοχοι, το καναδικό fund PSP, το οποίο είχε αγοράσει περί το 26,7% των μετοχών από τη γερμανική Hochtief.

Υπενθυμίζεται ότι για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών είχε υπάρξει ενδιαφέρον από κινεζικούς ομίλους. Εκπρόσωποι της Shenzhen Airport και της Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM) είχαν συναντηθεί ακόμα και με τον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά.

Ωστόσο, τα μηνύματα από την περασμένη άνοιξη δεν είναι καλά, με τον επικεφαλής της FPAM να αντιμετωπίζει προβλήματα στην υπόθεση ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου της Τουλούζης στη Γαλλία, καθώς στον σχετικό διαγωνισμό είχε επικρατήσει η FPAM.

Τέλος, ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελεί το δεδηλωμένο ενδιαφέρον των Γάλλων για τα αεροδρόμια, το οποίο αναθερμάνθηκε με την έλευση του προέδρου Φρανσουά Ολάντ στην Αθήνα.

Μπορεί να έχασαν από τη Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά το ενδιαφέρον τόσο της Vinci, όσο και της Boyeges θεωρείται δεδομένο για το Καστέλι, ενώ αφήνεται ανοικτό το ενδεχόμενο συμμετοχής στο project της περαιτέρω αποκρατικοποίησης του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος», σε συνδυασμό με την επέκταση σύμβασης και εγκαταστάσεων.

Τα βήματα

Τα επόμενα βήματα είναι το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ να λάβει οριστική απόφαση για την επανεκκίνηση της διαδικασίας και να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις τόσο με τον ΔΑΑ σε σχέση με τους όρους της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης, όσο και με τους μετόχους του με αντικείμενο τον τρόπο πώλησης των μετοχών.

Η εκκίνηση του διαγωνισμού για την πώληση μετοχών αναμένεται στο α' εξάμηνο του 2016, ενώ η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος έως 3/16.