Κατέρρευσαν για έναν ακόμη μήνα τα έσοδα από το ναυτιλιακό συνάλλαγμα λόγω capital controls. Οι ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να αποφύγουν τα προβλήματα που δημιουργούνται από τους κεφαλαιακούς ελέγχους αξιοποιούν για τις συναλλαγές τους άλλες τράπεζες στο εξωτερικό με αποτέλεσμα το συνάλλαγμα να έχει μειωθεί τους δύο τελευταίους μήνες από την επιβολή των capital controls περισσότερο από 1 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Κατέρρευσαν για έναν ακόμη μήνα τα έσοδα από το ναυτιλιακό συνάλλαγμα λόγω capital controls.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να αποφύγουν τα προβλήματα που δημιουργούνται από τους κεφαλαιακούς ελέγχους αξιοποιούν για τις συναλλαγές τους άλλες τράπεζες στο εξωτερικό με αποτέλεσμα το συνάλλαγμα να έχει μειωθεί τους δύο τελευταίους μήνες από την επιβολή των capital controls περισσότερο από 1 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Για τις ναυτιλιακές η εξομάλυνση της κατάστασης είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας, καθώς ως διεθνής δραστηριότητα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στην καθημερινή της λειτουργία παρά τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής.
Φέτος η πορεία του ναυτιλιακού συναλλάγματος ήταν ελαφρώς αυξητική σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, λόγω κυρίως και του γεγονότος ότι κατά το τρέχον έτος ορισμένοι κλάδοι και κυρίως των δεξαμενόπλοιων εμφάνισαν μία άνοδο στους ναύλους και τα έσοδά τους. Σημειώνεται ότι ο ελληνόκτητος στόλος των δεξαμενόπλοιων αποτελεί το 25% του παγκοσμίου στόλου και επίσης ακόμη υψηλότερο ποσοστό (32%) του ελληνόκτητου στόλου. Μετά όμως το τέλος Ιουνίου που ήρθαν τα capital controls, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, τα στοιχεία ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδος δείχνουν ότι το ναυτιλιακό συνάλλαγμα κατέρρευσε.
Αναλυτικότερα, τον Αύγουστο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισήλθε στη χώρα μας ανήλθε στα μόλις 570,7 εκατ. ευρώ έναντι 1.069,8 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2014 και 1.022,9 εκατ. ευρώ το 2013. Επίσης τον προηγούμενο μήνα (τον Ιούλιο) το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθε στα 470,7 εκατ. ευρώ έναντι 1.172,1 εκατ. ευρώ τον ίδιο μήνα του 2014 και 1.096,9 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2013.
Στο οκτάμηνο
Συνολικά στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2015 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα μειώθηκε στα 7.466,1 εκατ. ευρώ έναντι 8.494,6 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και 7.933,7 εκατ. ευρώ το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2013. Δηλαδή, χάθηκε σαν έσοδο από τη ναυτιλία για την ελληνική οικονομία πάνω από ένα δισ. ευρώ τους τελευταίους δύο μήνες λόγω των capital controls. Στην πραγματικότητα το ποσό είναι ακόμη μεγαλύτερο, καθώς φέτος αναμενόταν άνοδος του ναυτιλιακού συναλλάγματος σε σύγκριση με πέρυσι λόγω ακριβώς της καλύτερης πορείας ορισμένων ναυτιλιακών κλάδων.
Ηδη στο πρώτο εξάμηνο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισήλθε στη χώρα μας ανήλθε στα 6.461,6 εκατ. ευρώ έναντι 6.290,8 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν, σημειώνοντας αύξηση 2,71%.
Υποχώρηση 12,1%
Αντί, λοιπόν, να συνεχιστεί αυτή η αυξητική τάση το ναυτιλιακό συνάλλαγμα στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου του τρέχοντος έτους εμφανίζει μείωση 12,10%.
Πάντως, με δεδομένο ότι η κατάσταση έχει μεν βελτιωθεί αλλά εξακολουθεί να υπάρχει έλεγχος στην κίνηση κεφαλαίων, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα σε ετήσια βάση αναμένεται να μειωθεί σημαντικά. Επισημαίνεται ότι το 2014 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα είχε φθάσει τα 13.183,1 εκατ. ευρώ έναντι 12.089,9 εκατ. ευρώ το 2013 και 13.287,4 εκατ. ευρώ το 2012. Εάν ο πτωτικός ρυθμός των δύο τελευταίων μηνών συνεχισθεί, τότε το συνάλλαγμα αναμένεται να κλείσει κάτω από τα 12.000 εκατ. ευρώ, στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας τουλάχιστον.
Επιθέσεις φιλίας
Οι ναυτιλιακές εταιρείες για να αντεπεξέλθουν στα προβλήματα που έφεραν τα capital controls άνοιξαν επιπλέον τραπεζικούς λογαριασμούς σε ξένες τράπεζες, ενώ ορισμένες εταιρείες άνοιξαν και γραφεία στην Κύπρο και σε άλλες περιοχές. Μάλιστα, η επιβολή των capital controls ήταν η αφορμή για μία επίθεση φιλίας προς την ελληνόκτητο ναυτιλία από ξένα ναυτιλιακά κέντρα. Μία «επίθεση» η οποία προς το παρόν δεν βρίσκει ευήκοον ους όσο βέβαια το φορολογικό πλαίσιο της ναυτιλίας παραμένει σταθερό και φιλικό προς τον κλάδο.