Ενώ τα μέτρα λιτότητας που εφαρμόζονται στο πλαίσιο των δύο προηγούμενων προγραμμάτων διάσωσης φαίνεται να ερμηνεύουν πλήρως την σωρευτική συρρίκνωση της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας την περίοδο 2010-2014 (άνω των 25 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ), το νέο πακέτο μέτρων αναμένεται να έχει ηπιότερη καθαρή επίπτωση που εκτιμάται σωρευτικά σε 3.5 π.μ. του ΑΕΠ το 2015-2016, σύμφωνα με έκθεση της Eurobank.
Ενώ τα μέτρα λιτότητας που εφαρμόζονται στο πλαίσιο των δύο προηγούμενων προγραμμάτων διάσωσης φαίνεται να ερμηνεύουν πλήρως την σωρευτική συρρίκνωση της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας την περίοδο 2010-2014 (άνω των 25 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ), το νέο πακέτο μέτρων αναμένεται να έχει ηπιότερη καθαρή επίπτωση που εκτιμάται σωρευτικά σε 3.5 π.μ. του ΑΕΠ το 2015-2016, σύμφωνα με έκθεση της Eurobank.
Όπως σημειώνει η Eurobank, η εκτίμηση υποθέτει ότι δεν θα ληφθούν πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα (δηλ. πέρα και πλέον αυτών που ήδη περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού) ώστε να αντιμετωπιστούν πιθανές αποκλίσεις από τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους για τα έτη 2015 και 2016.
Τη μελέτη πραγματοποίησε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης και Έρευνας Διεθνών Κεφαλαιαγορών της Eurobank, επιχειρώντας μια ποσοτικοποίηση των δυνητικών υφεσιακών επιπτώσεων του νέου πακέτου δημοσιονομικών μέτρων που παρουσιάζονται στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού και τα οποία έχουν συμφωνηθεί με τους δανειστές.
Τη συγγραφή της έκθεσης, με τίτλο «Προσχέδιο προϋπολογισμού 2016: Εκτιμώντας την υφεσιακή επίπτωση των νέων δημοσιονομικών μέτρων» επιμελήθηκε ο Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος, Επικεφαλής Οικονομολόγος του Ομίλου.
Η μελέτη βασίζεται σε προηγούμενες εμπειρικές εκτιμήσεις σχετικά με το μέγεθος και την εξέλιξη των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών της Ελλάδας σε περιόδους οικονομικής μεγέθυνσης και ύφεσης, καθώς και σε σειρά άλλων παραδοχών για τις μακροοικονομικές επιπτώσεις των νέων μέτρων λιτότητας.
Όσον αφορά την ακρίβεια των αποτελεσμάτων της ανάλυσης, η τράπεζα σημειώνει ότι αυτά θα πρέπει να ερμηνευθούν με ιδιαίτερη προσοχή, ειδικώς εάν ληφθούν υπόψη οι τεκμηριωμένες μεθοδολογικές δυσκολίες που σχετίζονται με την εκτίμηση των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών.
Παράλληλα, η Eurobank εξηγεί ότι τα αποτελέσματα εξάγονται από τη σύγκριση μεταξύ των εφαρμοσθέντων προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής και ενός θεωρητικού σεναρίου (counterfactual scenario) το οποίο δεν συμπεριλαμβάνει μέτρα λιτότητας, ενώ όλοι οι άλλοι παράγοντες παραμένουν αμετάβλητοι.
Μεταξύ άλλων, το ανωτέρω θεωρητικό σενάριο υποθέτει συνέχιση της εξωτερικής χρηματοδότησης της Ελλάδας, με όρους παρόμοιους με αυτούς που ίσχυαν (ισχύουν) στα δύο προηγούμενα (και στο νέο) προγράμματα διάσωσης, ακόμα και με την παραδοχή μη εφαρμογής δημοσιονομικών μέτρων λιτότητας.
Επιπλέον, οι εκτιμήσεις της Eurobank για τον υφεσιακό αντίκτυπο που θα έχουν τα νέα μέτρα το 2015-2016 δεν αποκλείεται να αποδειχθούν αισιόδοξες, καθώς το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού δεν εκτιμά το ονομαστικό μέγεθος κάποιων μέτρων που δύνανται να έχουν δημοσιονομικό αντίκτυπο, όπως εξηγεί η τράπεζα.
Τέλος, σημειώνεται ότι η ανάλυση επιχειρεί να ποσοτικοποιήσει τις συνέπειες της δημοσιονομικής λιτότητας χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψιν την πιθανή μακροοικονομική επίδραση άλλων σημαντικών επιλογών πολιτικής ή εξελίξεων, όπως η επιβολή ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων από τα τέλη Ιουνίου 2015 και η μεγάλη αύξηση λόγου δημοσίου χρέους-ΑΕΠ στην Ελλάδα από την αρχή του τρέχοντος έτους.