Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 03 Νοεμβρίου 2005 15:34

Στην Ε.Ε. η έκθεση για τη δημοσιονομική πρόοδο (2)

Υποβλήθηκε η έκθεση για τη δημοσιονομική πρόοδο της χώρας, στα πλαίσια της Απόφασης που είχε εκδοθεί από το Συμβούλιο Υπουργών Οικονομικών της ΕΕ στις 17 Φεβρουαρίου 2005, σύμφωνα με το άρθρο 104(9) της Συνθήκης.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, στην έκθεση αναλύονται, μεταξύ άλλων, η εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού, οι προβλέψεις για τον προϋπολογισμό του 2006 και η περαιτέρω βελτίωση που έχει σημειωθεί στην διαφάνεια των στατιστικών στοιχείων.

Επισημαίνεται ότι η κυβέρνηση προχωρεί στην αποκατάσταση της δημοσιονομικής ισορροπίας με μια πολιτική ήπιας προσαρμογής, ώστε να διασφαλίσει την αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας και να αποφύγει την επιβράδυνση μετά την ολοκλήρωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Η συνολική προσαρμογή για τη διετή περίοδο 2005-6 σε σχέση με το 2004 πρόκειται να είναι 4,06 ποσοστιαίες μονάδες, εκ των οποίων 3,49 μονάδες μέσω λήψης μέτρων μόνιμου χαρακτήρα.

Αναφορικά με την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2005, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης θα διαμορφωθεί στο 3,6%, από 6,6% που έκλεισε στο 2004, δηλ. θα σημειωθεί προσαρμογή της τάξης των 3 ποσοστιαίων μονάδων. Το μεγαλύτερο μέρος της προσαρμογής αυτής είναι διαρθρωτικού χαρακτήρα. Κατά 0,36% και 0,26% του ΑΕΠ έχουμε βελτίωση από τον περιορισμό στις πρωτογενείς δαπάνες (μειώνονται από το 21,56% του ΑΕΠ το 2004 στο 21,2% το 2005) και τους τόκους αντίστοιχα. Επίσης υπάρχει μείωση των δαπανών του ΠΔΕ κατά 1,42% του ΑΕΠ (από την οποία το 1% του ΑΕΠ σχετίζεται με την μη επανάληψη της δαπάνης για τις υποδομές των Ολυμπιακών αγώνων). Η τιτλοποίηση βεβαιωμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών θα είναι μειωμένη κατά € 300 εκατ. σε σχέση με την αρχική εκτίμηση του προσχεδίου του προϋπολογισμού. Ισόποση θα είναι η αύξηση των προσαρμογών μόνιμου χαρακτήρα, που θα προέλθει εν μέρει από μείωση των δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα και εν μέρει από τη βελτιωμένη εκτίμηση του ρυθμού αύξησης των καθαρών εσόδων.

Για τον προϋπολογισμό του 2006, προβλέπεται έλλειμμα της τάξης του 2,6% του ΑΕΠ σε σχέση με το αρχικά προβλεπόμενο στο προσχέδιο 2,8%. Τα μέτρα προσωρινού χαρακτήρα θα είναι της τάξης του 0,57% του ΑΕΠ, ενώ η περαιτέρω δημοσιονομική προσπάθεια με μέτρα μόνιμου χαρακτήρα θα αντιστοιχεί σε 1,25 ποσοστιαίες μονάδες. Θα υπάρξουν μη φορολογικά έσοδα προσωρινού χαρακτήρα ύψους € 1.100 εκατ., τα οποία θα εξειδικευθούν με το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού.

Οι πρωτογενείς δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού προβλέπεται να παρουσιάσουν συγκρατημένη αύξηση κατά 6,37% (έναντι του προβλεπόμενου ρυθμού αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ κατά 7,43%). Αν λάβουμε υπόψη μας ότι, μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών πρωτογενών δαπανών, υπάρχουν μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες και δαπάνες που αφορούν την αποκατάσταση αδικιών εις βάρος διαφόρων κοινωνικών ομάδων κατά το παρελθόν (εκλογές τοπικής αυτοδιοίκησης, ΛΑΚΦΑ, αστυνομικοί - συνταξιούχοι στρατιωτικοί), και τις εξαιρέσουμε, τότε οι πρωτογενείς δαπάνες αυξάνονται κατά 5,5% το 2006, έναντι ρυθμού μεγέθυνσης 5,9% κατά το 2005.

Παράλληλα με τις δαπάνες του ΠΔΕ, η επενδυτική δραστηριότητα θα ενισχυθεί από το γεγονός ότι αρκετά έργα θα πραγματοποιηθούν με το νέο πλαίσιο των ΣΔΙΤ. Έτσι θα διευκολυνθούν οι επενδύσεις χωρίς να ασκηθούν ιδιαίτερες πιέσεις στον Προϋπολογισμό.

Επίσης, εντείνονται οι φορολογικοί έλεγχοι, και αντιμετωπίζεται η φοροδιαφυγή με μέτρα που αναμένεται να αποδώσουν σημαντικά φορολογικά έσοδα.

Κατά το 2006, θα εφαρμοσθεί μια μεγάλη μεταρρύθμιση που αφορά τον εξορθολογισμό της φορολογίας ακίνητης περιουσίας. Η μεταρρύθμιση αυτή, μεταξύ άλλων, προβλέπει την εισαγωγή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές.

Στο σκέλος των δαπανών, η κυβέρνηση λαμβάνει επιπλέον διαρθρωτικά μέτρα για την περιστολή τους. Ειδικότερα:

• Προετοιμάζεται ένα νέο σύστημα ελέγχου και αξιολόγησης των δαπανών. Μέχρι τώρα, οι έλεγχοι αναφέρονταν μόνο στην νομιμότητα και την τακτικότητα των δημοσίων δαπανών, όπως περιγράφονταν στον Προϋπολογισμό. Τώρα, δημιουργούμε ένα ανεξάρτητο σώμα ελεγκτών το οποίο θα συνεργάζεται με τις υπηρεσίες εσωτερικού ελέγχου των Υπουργείων, τις τοπικές αρχές και γενικά τους δημόσιους οργανισμούς και επιχειρήσεις.

• Σύντομα θα παρουσιαστεί το νέο πλαίσιο για τις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς με σκοπό τον εξορθολογισμό των δημοσίων δαπανών και την αποτελεσματικότερη κατανομή των πόρων.