Στη ριζική αναμόρφωση των ποινών και των προστίμων για τις παραβάσεις της φοροδιαφυγής θα προχωρήσει η κυβέρνηση, ενώ επαχθή φορολογικά μέτρα φέρνει για το 2016 το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]
Στη ριζική αναμόρφωση των ποινών και των προστίμων για τις παραβάσεις της φοροδιαφυγής θα προχωρήσει η κυβέρνηση, ενώ επαχθή φορολογικά μέτρα φέρνει για το 2016 το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στις αλλαγές στην αντιμετώπιση των φορολογικών παραβάσεων, το υπουργείο Οικονομικών δεσμεύτηκε να προχωρήσει στη θέσπιση νέων ποινικών νομικών διατάξεων για τη φοροδιαφυγή και την απάτη, προκειμένου να τροποποιηθεί ο ειδικός ποινικός νόμος 2523/1997, με σκοπό, μεταξύ άλλων, τη διεύρυνση του ορισμού της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής σε όλους τους φόρους.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει τις ακόλουθες παρεμβάσεις:
1. Τον επαναπροσδιορισμό του όρου «φοροδιαφυγή», του άρθρου 55 του ν. 4174/2013 περί ΚΦΔ, ώστε στις τιμωρούμενες παραβάσεις να ενταχθούν περισσότερες περιπτώσεις μη απόδοσης φόρων.
2. Την αυστηροποίηση των προστίμων για πλαστά και εικονικά φορολογικά στοιχεία.
3. Τον εξορθολογισμό των προστίμων του άρθρου 59 του ν. 4174/2013 που επιβάλλονται σε περίπτωση μη καταβολής παρακρατούμενων φόρων. Αν για παράδειγμα κάποιος καθυστερήσει για μερικές ημέρες τη μη απόδοση του παρακρατηθέντος Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών, του επιβάλλεται πρόστιμο όσο και ο μη αποδοθείς φόρος. Το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει το πρόστιμο να είναι κλιμακούμενο και ανάλογο με τον χρόνο καθυστέρησης απόδοσης του παρακρατηθέντος φόρου (πχ. 10% για έναν μήνα, 20% για δύο κ.λπ.).
4. Τη θέσπιση κατάλληλων ποινών για τις απλές παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Στο πλαίσιο αυτό, η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης θα αντιμετωπίζεται ως απλή αλλά σοβαρή παράβαση της διαδικασίας για τον ΦΠΑ.
5. Τον εξορθολογισμό των προστίμων που προβλέπονται στο άρθρο 54 του ν. 4174/2013 για τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών και τη μείωση του προστίμου διαδικαστικών παραβάσεων (π.χ. για εκπρόθεσμη υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων).
6. Την επαναφορά της δυνατότητας συμβιβασμού με τις φορολογικές αρχές, όπως αυτή υφίστατο προτού καθιερωθεί η διαδικασία της ενδικοφανούς προσφυγής. Σήμερα, ακόμα και αν κάποιος δέχεται την προσαύξηση του φορολογητέου εισοδήματος (π.χ. λόγω λογιστικών διαφορών), δεν έχει δυνατότητα αφού έχει αποδεχθεί τους επιπλέον φόρους να ζητήσει μείωση των προσαυξήσεων που μπορούν να φθάσουν στο 120%, παρά μόνο να καταβάλει το σύνολο του φόρου και των προσαυξήσεων. Σε διαφορετική περίπτωση πρέπει να προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και μετέπειτα, εφόσον το αίτημά του απορριφθεί, στα διοικητικά δικαστήρια. Με την επαναφορά του συμβιβασμού οι πρόσθετοι φόροι και τα πρόστιμα που επιβάλλονται από τους φορολογικούς ελέγχους θα μπορούν να μειώνονται στο 1/3 ή στα 2/5 ή στο 1/2 και να εξοφλούνται γρήγορα, χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες προσφυγών.
Ανείσπρακτα ενοίκια
Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση καταργεί την εκχώρηση μισθωμάτων στο Δημόσιο. Το μέτρο αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες εκμισθούμενων ακινήτων θα πληρώσουν το 2016 φόρο εισοδήματος με συντελεστές 11%-33% ακόμη και για τα ποσά των ενοικίων που δεν έχουν καταφέρει να εισπράξουν φέτος από τους ενοικιαστές τους. Στα επόμενα έτη οι συντελεστές φορολόγησης των ενοικίων προβλέπεται να αυξηθούν στα επίπεδα του 15% και του 35%, οπότε οι ιδιοκτήτες εκμισθούμενων ακινήτων θα πληρώνουν ακόμη πιο δυσβάστακτους φόρους για ανείσπρακτα ενοίκια.
Το μέτρο θα ενσωματωθεί στον νέο κρατικό προϋπολογισμό, το προσχέδιο του οποίου κατατίθεται σήμερα στη Βουλή από τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο.
Στα φορολογικά μέτρα του νέου προϋπολογισμού περιλαμβάνεται επίσης και η κατάργηση όλων των ευνοϊκών ρυθμίσεων με τις οποίες πάνω από 1.000.000 φορολογούμενοι με πενιχρά εισοδήματα από τόκους καταθέσεων, μισθώματα ή περιστασιακή απασχόληση γλίτωναν κάθε χρόνο από την εξοντωτική φορολόγηση με 26% επί εξωπραγματικών εισοδημάτων προσδιοριζόμενων βάσει των τεκμηρίων διαβίωσης. Από το 2016 οι φορολογούμενοι αυτοί θα καλούνται να καταβάλλουν υπέρογκους φόρους επί των υπέρμετρα υψηλών τεκμαρτών εισοδημάτων που θα τους προσδιορίζει η εφορία με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης για τα σπίτια και τα επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν.
Επίσης, στον νέο προϋπολογισμό θα προβλέπονται
Περικοπές κρατικών δαπανών σε πολλαπλά επίπεδα
Επιπλέον, στον νέο προϋπολογισμό ενσωματώνονται και τα ακόλουθα μέτρα:
Τα προαπαιτούμενα
Εξάλλου, στην πρώτη λίστα των 48 προαπαιτούμενων, που αποκάλυψε το περασμένο Σάββατο η «Ν», περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων και οι εξής παρεμβάσεις:
Δύο βασικά εναλλακτικά σενάρια εξετάζει το υπ. Οικονομικών προκειμένου να εκπληρώσει τη μνημονιακή υποχρέωση για την περικοπή κατά 50% στο κονδύλι του επιδόματος θέρμανσης, που συνεπάγεται εξοικονόμηση 100 εκατ. ευρώ.
Το πρώτο σενάριο προβλέπει τη σημαντική μείωση των εισοδηματικών ορίων και των ορίων αξίας ακίνητης περιουσίας τα οποία έχουν τεθεί ως κριτήρια για τη χορήγηση των επιδομάτων πετρελαίου θέρμανσης. Τα όρια αυτά ενδέχεται να μειωθούν ακόμη και πάνω από 50%, προκειμένου ο αριθμός των δικαιούχων να περιοριστεί σημαντικά. Το σενάριο αυτό προβλέπει ταυτόχρονα τη διατήρηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) του πετρελαίου θέρμανσης στα σημερινά επίπεδα, δηλαδή σε 0,23 ευρώ/λίτρο, κάτι που σημαίνει ότι η λιανική τιμή του πετρελαίου με τα σημερινά δεδομένα θα διαμορφωθεί στα επίπεδα 0,80-0,90 ευρώ το λίτρο.
Το δεύτερο σενάριο προβλέπει τη μείωση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης σε 0,06-0,10 ευρώ το λίτρο, οπότε ότι η λιανική τιμή του καυσίμου θα διαμορφωθεί στα επίπεδα 0,65-0,75 ευρώ το λίτρο. Η μείωση του φόρου θα προκαλέσει σημαντική αύξηση στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης, γεγονός το οποίο, σε συνδυασμό με την εξοικονόμηση δαπανών από την πλήρη κατάργηση του επιδόματος, θα έχει τεράστιο δημοσιονομικό όφελος για τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι δανειστές, πάντως, εκτιμούν ότι η μεγάλη διαφορά που θα υπάρχει μεταξύ των ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης (που διατίθεται με φόρο 0,33 ευρώ ανά λίτρο) θα αναζωπυρώσει τα κρούσματα λαθρεμπορίας καυσίμων.
Τα σενάρια για το επίδομα θέρμανσης
Δύο βασικά εναλλακτικά σενάρια εξετάζει το υπ. Οικονομικών προκειμένου να εκπληρώσει τη μνημονιακή υποχρέωση για την περικοπή κατά 50% στο κονδύλι του επιδόματος θέρμανσης, που συνεπάγεται εξοικονόμηση 100 εκατ. ευρώ.
Το πρώτο σενάριο προβλέπει τη σημαντική μείωση των εισοδηματικών ορίων και των ορίων αξίας ακίνητης περιουσίας τα οποία έχουν τεθεί ως κριτήρια για τη χορήγηση των επιδομάτων πετρελαίου θέρμανσης. Τα όρια αυτά ενδέχεται να μειωθούν ακόμη και πάνω από 50%, προκειμένου ο αριθμός των δικαιούχων να περιοριστεί σημαντικά. Το σενάριο αυτό προβλέπει ταυτόχρονα τη διατήρηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) του πετρελαίου θέρμανσης στα σημερινά επίπεδα, δηλαδή σε 0,23 ευρώ/λίτρο, κάτι που σημαίνει ότι η λιανική τιμή του πετρελαίου με τα σημερινά δεδομένα θα διαμορφωθεί στα επίπεδα 0,80-0,90 ευρώ το λίτρο.
Το δεύτερο σενάριο προβλέπει τη μείωση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης σε 0,06-0,10 ευρώ το λίτρο, οπότε ότι η λιανική τιμή του καυσίμου θα διαμορφωθεί στα επίπεδα 0,65-0,75 ευρώ το λίτρο. Η μείωση του φόρου θα προκαλέσει σημαντική αύξηση στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης, γεγονός το οποίο, σε συνδυασμό με την εξοικονόμηση δαπανών από την πλήρη κατάργηση του επιδόματος, θα έχει τεράστιο δημοσιονομικό όφελος για τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι δανειστές, πάντως, εκτιμούν ότι η μεγάλη διαφορά που θα υπάρχει μεταξύ των ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης (που διατίθεται με φόρο 0,33 ευρώ ανά λίτρο) θα αναζωπυρώσει τα κρούσματα λαθρεμπορίας καυσίμων.