Από την άθροιση τριών διαφορετικών «κομματιών» -εκ των οποίων το Δημόσιο θα εγγυάται μόνο για το πρώτο και θα το χρηματοδοτεί μέσω της φορολογίας- θα προκύπτουν οι νέες συντάξεις για τους σημερινούς εργαζομένους, σύμφωνα με την επικρατέστερη πρόταση που επεξεργάζεται η επιτροπή για το ασφαλιστικό.
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Από την άθροιση τριών διαφορετικών «κομματιών» -εκ των οποίων το Δημόσιο θα εγγυάται μόνο για το πρώτο και θα το χρηματοδοτεί μέσω της φορολογίας- θα προκύπτουν οι νέες συντάξεις για τους σημερινούς εργαζομένους, σύμφωνα με την επικρατέστερη πρόταση που επεξεργάζεται η επιτροπή για το ασφαλιστικό.
Το πρώτο αυτό κομμάτι, βάσει της πρότασης, θα καλείται «εθνική σύνταξη» και θα συνδέεται με το όριο της φτώχειας. Ενα 2ο τμήμα της σύνταξης θα υπολογίζεται αφού ληφθεί υπ’ όψιν το μέχρι τώρα «ασφαλιστικό βιογραφικό» του εργαζομένου, ενώ το τρίτο κομμάτι θα υπολογίζεται με βάση το περιεχόμενο ενός «ατομικού κουμπαρά» που θα ανοίξει στο όνομα κάθε ασφαλισμένου μετά την ψήφιση του νέου ασφαλιστικού νόμου.
Μέχρι το τέλος της εβδομάδας
Το έργο της επιτροπής για το ασφαλιστικό αναμένεται να ολοκληρωθεί την επόμενη εβδομάδα. Είναι προγραμματισμένες δύο συνεδριάσεις, μία για τη Δευτέρα και μία για την Τετάρτη, με σκοπό όλες οι προτάσεις που έπεσαν στο τραπέζι τις τελευταίες εβδομάδες να συγκεντρωθούν σε ένα ενιαίο κείμενο το οποίο θα παραδοθεί στον υπουργό Εργασίας μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας.
Αλλωστε, ο ίδιος ο κ. Κατρούγκαλος είχε ζητήσει επίσπευση των διαδικασιών έτσι ώστε το κείμενο με τις προτάσεις να δοθεί στη δημοσιότητα και να υπάρξει χρόνος για δημόσια διαβούλευση, πριν ξεκινήσει ο γύρος των σκληρών διαπραγματεύσεων με τους δανειστές για την οριστικοποίηση του νέου νομοσχεδίου.
Αμέσως μετά την κατάθεση του τελικού κειμένου της επιτροπής, θα ξεκινήσει με γρήγορους ρυθμούς και η διαδικασία οικονομικής αξιολόγησης των προτάσεων, προκειμένου μέσω αναλογιστικών μελετών να προκύψουν και οι επιπτώσεις τόσο για το ύψος των συντάξεων που θα προκύπτουν όσο και για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος.
Η πρόταση της «τριπλής σύνταξης» προωθείται ως η επικρατέστερη δεδομένου ότι προσομοιάζει με τον υφιστάμενο ασφαλιστικό νόμο «Λοβέρδου-Κουτρουμάνη», ο οποίος κανονικά έπρεπε να έχει ενεργοποιηθεί από την 1η Ιανουαρίου 2015, αλλά πρακτικά έχει «παγώσει» λόγω της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές (σ.σ.: μαζί με την εφαρμογή του νόμου βέβαια έχει παγώσει πρακτικά και η χορήγηση νέων συντάξεων).
Πώς όμως έχει η συγκεκριμένη πρόταση; Οπως προκύπτει από το επεξηγηματικό κείμενο που εξασφάλισε η «Ν», «η αρχιτεκτονική του συστήματος προβλέπει τη διαμόρφωση δύο παράλληλων και συμπληρωματικών υποσυστημάτων παροχής σύνταξης του πρώτου πυλώνα: ενός χρηματοδοτούμενου αποκλειστικά από τη φορολογία με σκοπό τη χορήγηση εθνικής σύνταξης άνω του ορίου κινδύνου φτώχειας και ενός ανταποδοτικού, χρηματοδοτούμενου μέσω εισφορών, με ενοποίηση των διαφόρων υφιστάμενων συντάξεων».
Ενοποίηση κύριας και επικουρικής
Η πρόταση μιλάει ουσιαστικά για ενοποίηση κύριας και επικουρικής σύνταξης: «Τα ταμεία επικουρικής ασφάλισης συγχωνεύονται στα κύρια ταμεία, εφόσον δοθεί η δυνατότητα, όσα από αυτά το επιθυμούν, να μετατραπούν σε ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης».
Οσο για τις παροχές πρόνοιας «θα είναι διακριτές, εκτός του συνταξιοδοτικού συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, ενώ οι υπηρεσίες υγείας και η χρηματοδότησή τους θα είναι επίσης διακριτές».
Να σημειωθεί πάντως ότι η πρόταση για ενοποίηση κύριων και επικουρικών συντάξεων στην πράξη αναμένεται να συναντήσει αρκετά εμπόδια, καθώς διαφέρει ο τρόπος χρηματοδότησης των συντάξεων.
Στη μεν κύρια σύνταξη η χρηματοδότηση είναι τριμερής (κράτος, εργοδότης, εργαζόμενος), στη δε επικουρική σύνταξη οι πόροι προέρχονται αποκλειστικά από τους εργοδότες και τους εργαζομένους.
Οι αλλαγές για τους μελλοντικούς συνταξιούχους
Με βάση την πρόταση, αλλαγές προβλέπονται τόσο για τους υφιστάμενους συνταξιούχους όσο και για τους μελλοντικούς.
Ειδικότερα:
Πώς θα χρηματοδοτηθεί το σύστημα
Ο κρατικός προϋπολογισμός θα χρηματοδοτεί απευθείας την εθνική σύνταξη και θα εγγυάται τη φερεγγυότητα του ασφαλιστικού συστήματος στο σύνολό του. Επίσης, η συνολική συνταξιοδοτική δαπάνη θα χρηματοδοτείται:
Τέλος, προτείνεται η δημιουργία ενιαίου οργανισμού για τη διαχείριση της κινητής και ακίνητης περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων ή, εναλλακτικά, ενός οργανισμού για τη διαχείριση της κινητής περιουσίας και ενός δεύτερου οργανισμού για τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας.
Ολες οι προτάσεις για το ασφαλιστικό, συμπεριλαμβανομένης αυτής που αναλύθηκε παραπάνω, εκτός από τη διαδικασία της οικονομικής «αποτίμησης» (σ.σ.: η χώρα έχει αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις καθώς η ετήσια δαπάνη για τις συντάξεις δεν πρέπει να ξεπερνά ένα ποσοστό του ΑΕΠ) θα περάσει και από τη… βάσανο της σκληρής διαπραγμάτευσης με τους εκπροσώπους των δανειστών, οι οποίοι, εκτός από το πώς θα διαμορφωθεί το σύστημα απονομής των μελλοντικών συντάξεων, θα ενδιαφερθούν κατά κύριο λόγο για το πώς θα τηρηθεί το προαπαιτούμενο του μνημονίου για μείωση της υφιστάμενης συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 1% του ΑΕΠ ή περίπου κατά 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, αρχής γενομένης από το 2016.
Οικονομική αξιολόγηση
Αμέσως μετά την κατάθεση του τελικού κειμένου θα ξεκινήσει με γρήγορους ρυθμούς και η διαδικασία οικονομικής αξιολόγησης των προτάσεων, προκειμένου μέσω αναλογιστικών μελετών να προκύψουν και οι επιπτώσεις τόσο για το ύψος των συντάξεων όσο και για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος.