Νέα παράταση παίρνει η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη της ναυλαγοράς ξηρού χύδην φορτίου, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών και πλοιοκτητών.
Από την έντυπη έκδοση
Νέα παράταση παίρνει η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη της ναυλαγοράς ξηρού χύδην φορτίου, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών και πλοιοκτητών.
Ενώ στις αρχές του καλοκαιριού πολλοί ανέμεναν μία καλύτερη εικόνα για τη ναυλαγορά από το 2016, τώρα φαίνεται ότι οι θετικές εξελίξεις μεταφέρονται για το 2017 και αργότερα.
Στην έρευνα Dry Bulk Market Survey της Platts, στην οποία συµµετείχαν πάνω από 100 στελέχη από όλες τις ειδικότητες του ναυτιλιακού κλάδου, το 89% δήλωσε ότι θα χρειαστεί πάνω από ένα χρόνο για την αγορά να ανακάµψει, ενώ το 54% δήλωσε ότι δεν αναµένει θετικές εξελίξεις στην αγορά για τα επόµενα τρία χρόνια.
Χαρακτηριστικό σηµείο της έρευνας είναι ότι οι πλοιοκτήτες διατηρούν πιο απαισιόδοξη άποψη για την αγορά συγκριτικά µε τους ναυλωτές, καθώς το 73% των πλοιοκτητών θεωρεί ότι θα χρειαστούν 3-5 χρόνια ώστε η αγορά να ανακάµψει, ενώ το 41% των ναυλωτών θεωρεί ότι η ναυλαγορά θα ανακάµψει σε λιγότερο από δύο χρόνια.
Για άλλη µια φορά η πλειοψηφία των ερωτηθέντων εκτιµά ότι το κύριο πρόβληµα της αγοράς είναι η υπερ-προσφορά τονάζ, καθώς θεωρεί ότι η ζήτηση, τουλάχιστον για τα κύρια εµπορεύµατα, στο σύνολό της, έστω και µε µετριοπαθείς ρυθµούς, έχει αυξητική πορεία. Παράλληλα θεωρούν ότι ο βασικότερος παράγοντας που µπορεί να επηρεάσει θετικά την αγορά και να οδηγήσει στην ανάκαµψη είναι ο τοµέας των διαλύσεων.
Αντίστοιχα ο οίκος Drewry σε πρόσφατη έκθεσή του εκτιµά ότι η ανάκαµψη θα αρχίσει να κάνει την εµφάνισή της από το 2017, υποκινούµενη από τις ασιατικές οικονοµίες, ενώ για το 2016 παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα θα είναι µειωµένη, δηµιουργώντας πιέσεις στη ναυλαγορά, εκτιµά ότι η ζήτηση θα αυξηθεί µε ταχύτερο ρυθµό από την προσφορά, προετοιµάζοντας έτσι το έδαφος για τη θετική πορεία το 2017.
Τα στοιχεία
Από την πλευρά του ο αναλυτής Γιώργος Λογοθέτης, του ναυλομεσιτικού οίκου G. Moundreas, στέκεται περισσότερο στα πραγματικά στοιχεία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και τα επικαλείται προκειμένου να αξιοποιηθούν για το μέλλον της ναυλαγοράς.
Αναφορικά µε την υπερ-προσφορά τονάζ σημειώνει ότι από το 2008 το εμπόριο ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 38% αλλά ο στόλος των πλοίων µεταφοράς ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 93%. Σύµφωνα µε το ΔΝΤ, η ανάπτυξη της παγκόσµιας οικονοµίας κυµαίνεται στο 3,5% και αναµένεται να φτάσει έως 4% το 2020. Παράλληλα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (WTO) προβλέπει πως ο όγκος του παγκόσµιου εµπορίου θα αυξηθεί από 2,8% το 2014 σε 4% το 2016.
Εν ολίγοις η θετική πορεία των δύο ανωτέρω θεµελιωδών µεγεθών, παγκόσµια ανάπτυξη και παγκόσµιο εµπόριο, συνιστά και θετική πορεία της ναυλαγοράς από το 2016 και µετά, με την προϋπόθεση όµως ότι δεν θα υπάρξουν «ανατροπές» στην παγκόσµια οικονοµία η οποία διακατέχεται από έντονη µεταβλητότητα.
Πάντως, από την άλλη πλευρά, ο κ. Λογοθέτης υπενθυμίζει ότι ιστορικά η αύξηση του παγκόσµιου εµπορίου θεωρείται «υγιής» όταν ο πολλαπλασιαστής (Multiplier Effect) είναι στο 1,8 συγκριτικά µε την παγκόσµια ανάπτυξη, δηλαδή η αύξηση του παγκόσµιου εµπορίου είναι 1,8 φορές περισσότερη από αυτή της παγκόσµιας ανάπτυξης, στοιχείο που δεν διαφαίνεται ότι θα επαληθευθεί τα επόµενα τουλάχιστον τρία χρόνια.
Συνεπώς, σύμφωνα με τον ίδιο, η ναυλαγορά δεν θα κινείται σε ιστορικά χαμηλά τα επόμενα ένα - δύο χρόνια, δεν θα έχει όμως και κάποια δυναμική ανάπτυξη.