Με τρία καυτά θέματα, τον ΟΛΠ, το φορολογικό της ναυτιλίας και την ακτοπλοΐα, αναμένεται να ασχοληθεί η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, αμέσως μόλις αναλάβει καθήκοντα.
Από την έντυπη έκδοση
Με τρία καυτά θέματα, τον ΟΛΠ, το φορολογικό της ναυτιλίας και την ακτοπλοΐα, αναμένεται να ασχοληθεί η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, αμέσως μόλις αναλάβει καθήκοντα.
Η αποκατάσταση της επικοινωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, θα είναι η πρώτη κίνηση της νέας ηγεσίας, προκειμένου να κατατεθούν μέσα στον Οκτώβριο οι οικονομικές προσφορές για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ. Ανάμεσα στη διοίκηση του Ταμείου και στον προηγούμενο υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα είχαν δημιουργηθεί τριβές, οι οποίες προκάλεσαν πολύμηνη καθυστέρηση στη διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού.
Το ίδιο χρονικό διάστημα υπολογίζεται ότι θα ξεκινήσει και σειρά επαφών με τους εκπροσώπους του ελληνικού εφοπλισμού προκειμένου να διασαφηνισθούν τα όσα περιλαμβάνονται για τη φορολογία της ναυτιλίας στη σύμβαση μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας. Η αναφορά σε «σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης του ναυτιλιακού κλάδου» αποτελεί το μεγάλο αίνιγμα για τον κλάδο.
Στα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν μέχρι τον Οκτώβριο του 2015 περιλαμβάνεται και αλλαγή των ισχυουσών οργανικών συνθέσεων στα πλοία της ακτοπλοΐας. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο μνημόνιο: «Οσον αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, έως τον Οκτώβριο του 2015, η κυβέρνηση θα ευθυγραμμίσει τις απαιτήσεις επάνδρωσης για τις εγχώριες υπηρεσίες με εκείνες για τις διεθνείς γραμμές, τηρώντας παράλληλα τις αρχές ασφαλούς επάνδρωσης σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές και θα θεσπίσει νομοθετικές αλλαγές».
Στον ΟΛΠ
Στο κυβερνητικό στρατόπεδο θεωρούν ότι η πώληση των μετοχών του ΟΛΠ (51% άμεσα συν 16% σε βάθος πενταετίας) θα αποτελέσει βαρόμετρο για τη συνέχεια των ιδιωτικοποιήσεων. Πρόκειται για τη πρώτη ιδιωτικοποίηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» το βάρος αναμένεται να πέσει στο αναπτυξιακό κομμάτι.
Πιο συγκεκριμένα, σε μεγάλο βαθμό τον νικητή αναμένεται να κρίνει, εκτός από την άμεση καταβολή μετρητών, το μέγεθος των επενδύσεων σε όλες τις υπηρεσίες του λιμανιού (ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, κρουαζιέρα, car terminal), αλλά και τα έσοδα που θα καρπωθεί η χώρα από μελλοντικές υπεραξίες που «κρύβει» ο ΟΛΠ. Συνδυαστικά με τον ΟΛΠ σχεδιάζεται να ιδιωτικοποιηθεί και το σιδηροδρομικό δίκτυο, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις προκειμένου το λιμάνι του Πειραιά να καταστεί κόμβος του εμπορίου μεταξύ Δύσης και Ανατολής.
Υπολογίζεται ότι σε λίγα χρόνια μόνο από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΣΕΜΠΟ θα μπορούν να φτάνουν με τον σιδηρόδρομο στην κεντρική Ευρώπη περισσότερα από 500.000 containers. Εφόσον φυσικά το δίκτυο θα μπορεί να ικανοποιήσει τη ζήτηση.
Η συνεισφορά στην οικονομία
Η ελληνόκτητη ναυτιλία καλείται να διευρύνει τη συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία μέσω της αύξησης κατά 4% του φόρου χωρητικότητας που καταβάλλει κάθε έτος για κάθε πλοίο της η ναυτιλιακή εταιρεία. Πρόκειται για μέτρο που το γνωρίζει η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. Αυτό που όμως δεν γνωρίζει είναι οι προβλέψεις του μνημονίου για «σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης του ναυτιλιακού κλάδου» και «επέκταση της προσωρινής εθελοντικής εισφοράς της ναυτιλιακής κοινότητας έως το 2018».
Επισημαίνεται ότι το 2014, η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα συνεισέφερε στην οικονομία της χώρας με αύξηση κατά 9,04% του ναυτιλιακού συναλλάγματος και συμφωνία προαιρετικής εισφοράς 420 εκατομμυρίων ευρώ που κατανέμονται στα έτη 2013-2016.
Οργανικές συνθέσεις στα επιβατηγά
Ακόμα μια μεταρρύθμιση που θα κληθεί να προωθήσει η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας είναι και οι αλλαγές των ισχυουσών οργανικών συνθέσεων στα πλοία της ακτοπλοΐας.
Πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας της ακτοπλοΐας στη χώρα μας, που βρίσκεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για περισσότερα από 15 χρόνια. Μέχρι σήμερα όμως κανένας υπουργός Ναυτιλίας δεν είχε κάνει το αποφασιστικό βήμα να επιβάλει τα όσα ισχύουν διεθνώς στις συνθέσεις πληρωμάτων, λόγω της σφοδρής αντίδρασης των Ελλήνων ναυτικών. Σημειώνεται ότι από το 2003 μέχρι το 2013 οι Ελληνες ναυτικοί έχουν επιστρατευτεί τέσσερις φορές, λόγω των πολυήμερων απεργιακών κινητοποιήσεων.