Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου 2005 18:23

Ε.Ε. - Τι θα φέρει η κατάργηση της νομοθεσίας που προστατεύει τα ναυτιλιακά καρτέλ

Η άρση της κοινοτικής νομοθεσίας που σήμερα απαλλάσσει σε μεγάλο βαθμό τις ναυτιλιακές διασκέψεις (καρτέλ) από την εφαρμογή του κοινοτικού Δικαίου για τον ελεύθερο ανταγωνισμό, θα έχει θετικά αποτελέσματα, όπως η μείωση του κόστους στις τακτικές θαλάσσιες μεταφορές, χωρίς ωστόσο να θιγεί η ανταγωνιστικότητα της κοινοτικής ναυτιλίας.

Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα μελέτης που εκπόνησαν από κοινού κατόπιν παραγγελίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τρία σημαντικά ευρωπαϊκά ινστιτούτα μελετών (Global Insight, ινστιτούτα μελετών Βρέμης και Βερολίνου). Τα βασικά στοιχεία αυτής της μελέτης δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα στις Βρυξέλλες.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη αυτή, αν καταργηθεί η κοινοτική νομοθεσία που προστατεύει τα ναυτιλιακά καρτέλ, θα υπάρξουν εκτός από τις προαναφερθείσες θετικές συνέπειες, και μια σειρά από άλλες, όπως η γενική αύξηση της αξιοπιστίας, της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των ναυτιλιακών υπηρεσιών, η βελτίωση των λιμενικών υπηρεσιών, η τόνωση της απασχόλησης στο ναυτιλιακό τομέα και η περαιτέρω ανάπτυξη του εμπορίου με τις αναπτυσσόμενες χώρες.

Οι ναυτιλιακές διασκέψεις τακτικών γραμμών συγκροτούνται από κοινού από ναυτιλιακές εταιρείες και παρέχουν τακτικές υπηρεσίες διεθνών μεταφορών φορτίων, πρωτίστως σε γραμμές μεταξύ, αφενός, της Ευρώπης, και, αφετέρου, της Βορείου Αμερικής και της Απω Ανατολής.

Σημειώνεται επίσης ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες κατά παράδοση οργανώνονται σε ναυτιλιακές διασκέψεις, κατά τις οποίες συμφωνούν κοινά ή ομοιόμορφα ναύλα.

Οι διασκέψεις ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών ετύγχαναν κατά παράδοση ορισμένων μορφών απαλλαγής ή «ασυλίας» από την εφαρμογή των κανόνων περί ανταγωνισμού σε πολλές χώρες.

Ο κανονισμός 4056/86 για την απαλλαγή κατά κατηγορία των διασκέψεων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών, βασίσθηκε στο σκεπτικό ότι ο καθορισμός των ναύλων και οι άλλες δραστηριότητες αυτών των διασκέψεων οδηγούν στην καθιέρωση σταθερών ναύλων, που με τη σειρά του εξασφάλιζε στους ναυλωτές αξιόπιστες υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών τακτικών γραμμών.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η «ασυλία» αυτή έχει στο μεταξύ αναθεωρηθεί σε πολλά μέρη του κόσμου, όπως στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, και στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει κινήσει τη διαδικασία για την αναθεώρηση της κοινοτικής νομοθεσίας και ειδικότερα για την κατάργηση των εξαιρέσεων από τους κανόνες περί ελεύθερου ανταγωνισμού των ναυτιλιακών καρτέλ. Ωστόσο, έχει δηλώσει πως κατά την αναθεώρησή της αυτή, θα εξακολουθήσει να λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών αποτελούν έναν παγκόσμιο κλάδο καθοριστικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο, δεδομένου ότι το 75% του όγκου (45% της αξίας) των εξαγωγών και εισαγωγών πραγματοποιούνται δια θαλάσσης.

Τέλος, η Επιτροπή αναφέρει ότι η αναθεώρηση θα πρέπει να γίνει στο πλαίσιο των συμπερασμάτων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Λισαβόνας του 2000, το οποίο κάλεσε την Επιτροπή να «επιταχύνει την απελευθέρωση κλάδων όπως το αέριο, η ηλεκτρική ενέργεια, οι ταχυδρομικές υπηρεσίες και οι μεταφορές».

Πηγή: ΑΠΕ