«Σιγή ιχθύος» κρατούν οι δύο βασικοί διεκδικητές του λιμανιού του Πειραιά τις τελευταίες εβδομάδες. Τόσο η κινεζική Cosco, η οποία ήταν η πρώτη που συγκέντρωσε μεγάλο όγκο πληροφοριών για το λιμάνι του Πειραιά, αφού είχε και το πλεονέκτημα ότι είναι ήδη εγκατεστημένη στην Ελλάδα, όσο και η APM Terminal, η οποία έκανε δυναμική είσοδο στη διαδικασία μέσα στο καλοκαίρι, τις τελευταίες εβδομάδες έχουν σταματήσει να ζητούν πληροφορίες.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Σιγή ιχθύος» κρατούν οι δύο βασικοί διεκδικητές του λιμανιού του Πειραιά τις τελευταίες εβδομάδες. Τόσο η κινεζική Cosco, η οποία ήταν η πρώτη που συγκέντρωσε μεγάλο όγκο πληροφοριών για το λιμάνι του Πειραιά, αφού είχε και το πλεονέκτημα ότι είναι ήδη εγκατεστημένη στην Ελλάδα, όσο και η APM Terminal, η οποία έκανε δυναμική είσοδο στη διαδικασία μέσα στο καλοκαίρι, τις τελευταίες εβδομάδες έχουν σταματήσει να ζητούν πληροφορίες. Ο τρίτος παίκτης, η ICTS, από τις Φιλιππίνες, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, δεν έχει εκπέμψει σήμα εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα και θεωρείται πλέον αμφίβολη η κατάθεση ανταγωνιστικής προσφοράς για το λιμάνι του Πειραιά.
Αντίθετα, σύμφωνα με κύκλους από την αγορά αλλά και από το ΤΑΙΠΕΔ, οι δύο «μονομάχοι» εξακολουθούν να θέλουν να επικρατήσουν στη ναυμαχία με έπαθλο το μεγάλο λιμάνι της χώρας, παρά τις φήμες που κυκλοφορούν το τελευταίο διάστημα.
Πιο συγκεκριμένα, όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά στη «Ν» άνθρωποι που παρακολουθούν τα τεκταινόμενα, η ανησυχία που έχει εκφραστεί για το αν οι Κινέζοι έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν δυναμικά το λιμάνι του Πειραιά, σε μια περίοδο που η κινεζική οικονομία βρίσκεται υπό ασφυκτική πίεση, σίγουρα έχει μια λογική. Ομως, προσθέτουν, η δημιουργία του θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού που θα ενώνει την Απω Ανατολή με την Ευρώπη και θα κάνει πιο προσιτή την επικοινωνία μεταξύ των χωρών που θα περνάει, θεωρείται από τους Κινέζους αναγκαία προϋπόθεση για την επιστροφή στην ανάπτυξη. Και στα σχέδια που κάνουν οι Κινέζοι επάνω στο παγκόσμιο χάρτη το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί στρατηγικής σημασίας κόμβο - πύλη για το εμπόριο. Σημειώνεται ότι η Κίνα έχει θέσει στόχο για ανάπτυξη φέτος περίπου στο 7%, ποσοστό που συνιστά τον χαμηλότερο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ τα τελευταία 25 χρόνια.
Θεωρείται ότι ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος της Κίνας είναι πανέτοιμος και βρίσκεται σε αναμονή μέχρι να λάβει το πράσινο φως από την κυβέρνηση που θα σχηματιστεί μετά τις εκλογές τις 20ής Σεπτεμβρίου προκειμένου να καταθέσει οικονομική προσφορά.
Οι Κινέζοι μάλιστα έχουν αναλύσει διεξοδικά τα σχέδιά τους για τις επενδύσεις τους στο λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με τα όσα έχουν δείξει μέχρι σήμερα, εκτός από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τη ναυπηγοεπισκευή αλλά και για την κρουαζιέρα.
Αλλά και η APM Terminal, που είναι ο λιμενικός βραχίονας του μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου στον κόσμο της δανέζικης Moller Maersk, φαίνεται ότι τελικά θα καταθέσει ανταγωνιστική προσφορά για το λιμάνι του Πειραιά. Τα στελέχη της APM δεν είχαν δείξει τους προηγούμενους μήνες έντονο ενδιαφέρον για το λιμάνι του Πειραιά, όσον αφορά τις επαφές και την άντληση πληροφοριών. Για τον λόγο αυτό είχε επικρατήσει η άποψη ότι ενδιαφέρονται περισσότερο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στον διαγωνισμό για την πώληση του οποίου συμμετέχουν επίσης.
Το τελευταίο διάστημα όμως ανέβασαν στροφές και «ξεσκόνισαν» τα βιβλία του ΟΛΠ, ενώ ζήτησαν απαντήσεις για εκατοντάδες ζητήματα που προέκυψαν από τη «μελέτη». Σε αντίθεση όμως με τους Κινέζους, οι Δανοί έχουν κρατήσει κλειστά τα χαρτιά τους και δεν αποκαλύπτουν τίποτα από τα σχέδια που έχουν καταστρώσει για την επόμενη μέρα στο λιμάνι. Η αγορά εκτιμά μάλιστα ότι η στρατηγική αυτή έχει επιλεχθεί για λόγους «αντικατασκοπείας», προκειμένου δηλαδή να μη διαρρεύσουν σημαντικές πληροφορίες στους ανταγωνιστές.
Πριν από τις εκλογές
Τα απολύτως απαραίτητα θα προωθήσει το επόμενο διάστημα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας Χρήστος Ζώης, καθώς η κυβέρνηση είναι υπηρεσιακή. Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Ζώης θα προωθήσει προς υπογραφή το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που αφορά τον καθορισμό των επιχειρησιακών δομών της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων. Η υπογραφή του Προεδρικού Διατάγματος είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών. Ο κ. Ζώης, πάντως, δεν προτίθεται να ασχοληθεί ιδιαίτερα με τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά, θέμα που είναι στην άμεση αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς θεωρεί ότι δεν είναι στο αντικείμενο μιας υπηρεσιακής κυβέρνησης.
Ως εκ τούτου αναμένεται να σημειωθεί καθυστέρηση στη διαδικασία του διαγωνισμού πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ, αφού πάει πίσω η προώθηση της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου, στην οποία θα αφαιρούνται οι αρμοδιότητες δημόσιας αρχής που έχει ο ΟΛΠ μέχρι σήμερα.